Mistä kaikki alkoi?

Kausalan yläyhdistyksen perustamisen ajatus alkoi kypsyä syksyllä 2017 kahden ideoitsijan Eira Leinon ja Marianne Lintukankaan mielissä Kausalan lenkkipolkuja kulkiessa. Miten Kausalan kylää, Iitin kuntakeskusta, saataisiin elinvoimaisemmaksi ja houkuttelevammaksi? Erilaisia ideoita ja ajatuksia kävi mielessä, mutta miten kaksi ihmistä voisi saada mitään aikaan?

Kevään 2018 aikana halu vaikuttaa omaan asuinympäristöön ja sen hyvinvointiin tuntui aina vain tärkeämmältä. Kyläkoordinaattori Viktoria Lunkka kannusti ideoiden kanssa eteenpäin ja häneltä saimme paljon tietoa siitä, miten muut kylät toimivat. Kun suunnitelmista alettiin puhua ääneen, alkoi ympäriltä löytyä muitakin ihmisiä, joilla oli innostusta Kausalan kylän asioihin. Ajatus kyläyhdistyksen perustamisesta alkoi tuntua hyvältä. Ehkä sen avulla saataisiin kaikkien Kausalassa asuvien ääni vähän paremmin kuuluviin.

Osallistuminen tapahtumailtoihin, muiden Iitin kylien yhdistysaktiivien tapaaminen ja heiltä saatu kannustus innosti ottamaan asioista enemmän selvää. Äkkiä ympärillä oli useampia asiasta kiinnostuneita ja 20.3.2018 pidettiinkin jo Kausalan Kyläyhdistys ry:n perustamiskokous Iitin Maatilatorin kahviossa!

Joukko Kausalan Kyläyhdistys ry:n perustamisesta kiinnostuneita saapui Iitin Maatilatorille 20.3.2018 perustamiskokoukseen. Tarjolla oli pullakahvit osallistujille.

Paikalle saapui myös kunnan edustajia, Iitin kunnanjohtaja Riku Rönnholm, jota pyydettiin toimimaan kokouksen puheenjohtajana, kunnanhallituksen puheenjohtaja Eemeli Lehtinen sekä kyläkoordinaattori Viktoria Lunkka.

Kausalan Kyläyhdistys ry:n ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Eira Leino.

Perustamiskirjaan saatiin kaikkiaan 11 nimeä ja niin Kausalan Kyläyhdistys ry syntyi. Yhdistys rekisteröitiin Patentti- ja rekisterihallituksen päätöksellä 6.4.2018.

Kausalan Kyläyhdistyksen toimintaa huomioitiin nimityksellä vuoden 2019 Elämysiittiläiseksi

"Kausalan Kyläyhdistys on onnistunut tuomaan Iitille ominaista aktiivisten kylien kulttuuria myös kunnan keskustaajamaan Kausalaan.

Kausalan kyläyhdistys on tehnyt uusia avauksia organisoimalla ja toteuttamalla kunnan tapahtumakenttään uusia tapahtumia yhteistyössä kunnassa toimivien yhdistysten kanssa. Näin toimien Kausalan kyläyhdistys on omalta osaltaan lisännyt yhteisöllisyyttä erityisesti toimialueellaan, mutta myös koko kunnan alueella."